This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Kontorsflytt – checklista för en smidig flytt
Att genomföra en kontorsflytt är både tids- och energikrävande. Det är också någonting som kräver god planering med tanke på att verksamheten helst ska utsättas för så lite avbrott som möjligt. För att underlätta denna process tänkte vi i denna artikel dela med oss av en checklista innehållandes allt du behöver tänka på för att lyckas med en smidig flytt!
1. Märk möblemang och övrig utrustning
För att underlätta uppackningen i de nya lokalerna kan ni med fördel börja med att märka upp möblemang och övrig utrustning. Använd exempelvis färgkoder för att sortera respektive föremål eller märk också upp i vilket rum eller på vilken plats de ska stå. Använd den metod som passar bäst för just er organisation. Detta bör göras cirka 2 veckor innan flytten.
2. Gå igenom avtal och liknande
De flesta organisationer har avtal för exempelvis bredband och teknik som kopiatorer, skanners och liknande. Vissa hyr även kontorsmöbler. Se därför till att i god tid säga upp och/eller förflytta dessa till de nya lokalerna. Gå igenom behoven av följande:
- Telefoni
- Data och nätverkslösningar
- Lås, larm och passagesystem
- Inredning och möblemang
- Skrivare, kopiatorer och annan teknik
- Serviceavtal
3. Genomför packningen successivt
I de flesta fall är det fördelaktigt att genomföra själva packningen successivt. Det vill säga att den utrustning och/eller möbler som används väldigt sällan packas ner först. Denna process fortsätter sedan ända fram tills flyttdatumet. De allra viktigaste och mest använda föremålen packas ner en eller ett fåtal dagar innan flytten.
4. Packa smart i flyttfordonet
För att underlätta såväl transport som uppackning gäller det att tänka efter en extra gång när man packar in bohaget fordonet. Packa exempelvis rum för rum och börja med det som ska längst in i lokalerna. På så sätt är det inte i vägen.
Ta hjälp av Flytteliten
Om du vill försäkra dig om att er kontorsflytt sker på ett professionellt sätt, kan du med fördel ta hjälp av oss på Flytteliten. Genom åren har vi hjälpt otaliga företag att flytta till nya lokaler.
När du väljer att anlita oss kan du vara säkra på att vi besitter den kunskap, erfarenhet och utrustning som projektet kräver. Samtliga av våra medarbetare är särskilt utbildade för tunghantering. De kan tekniken och innehar den fysiska styrkan. Till sin hjälp har de också utrustning och maskiner för att klara arbetet.
Utöver detta innehar vi även trafiktillstånd, kollektivavtal, ID06 och medlemskap i Transport BA. Ring oss direkt på 08–31 76 00 eller mejla oss på info@flytteliten.nu om du behöver hjälp med din kontorsflytt!
Kontakta Flytteliten i Stockholm
Flytteliten i Stockholm hjälper till med allt inom tunghantering och transport. Inget uppdrag är för stort eller för tungt.
Kontakta oss